Iets wat ik vaker hoor is dat iemand die een boek wil schrijven bang is dat er over dat onderwerp of thema nooit een heel boek geschreven kan worden. Of dat er al heel veel boeken over zijn geschreven en dat je jezelf afvraagt wat jij er dan nog over dat onderwerp zou moeten delen. Dat het soms lastig is om een heel boek te vullen over een specifiek onderwerp. Hoe zorg je er nou voor dat je jouw verhaal wat body geeft? Dat je wél een boek kan vullen over een bepaald onderwerp, zonder dat je overbodige informatie deelt of in herhaling valt?
Kijk naar het hoofdonderwerp
Het hoofdonderwerp van het boek bepaalt natuurlijk waar het boek over gaat. Waarschijnlijk is dat hoofdonderwerp nog best wel breed. Om een voorbeeld te geven: stel je wil een boek schrijven over hoe je als ondernemer Instagram in kan zetten voor je marketing. Daar vallen heel veel dingen onder. Denk aan: foto’s, tekstgebruik, advertenties, zichtbaarheid, interactie, video … Maar zelfs als je een boek zou willen schrijven over hoe je video’s op Instagram inzet voor je marketing, kan je inzoomen op een aantal onderwerpen. Denk aan: scripts, belichting, cameragebruik, bewerken, tekstgebruik …
Om je boek wat meer body te geven kijk je dus naar welke subonderwerpen vallen onder het hoofdonderwerp. Wat hier goed bij werkt is om te brainstormen. Noteer het hoofdonderwerp en schrijf daarbij alles op wat je kan bedenken dat hieronder valt. Denk hierbij ook aan de dingen die uniek zijn voor jou. Welke unieke kracht en toegevoegde waarde kan jij geven over het hoofdonderwerp (en de subonderwerpen)? Dat is namelijk wat jouw boek uniek maakt.
Je kan deze brainstorm een aantal keer doen of zelfs met anderen samen. Mensen om je heen en mensen die vallen binnen de doelgroep hebben waarschijnlijk hele bruikbare informatie die je kan gebruiken.
De manier van schrijven
Geef je tekst meer body door iets meer in te zoomen en dieper in te gaan op het onderwerp. Je kan hierbij storytellingtechnieken toepassen, waarbij je aan de hand van een verhaal de lezer helemaal meeneemt in dat wat je wil vertellen. Hoe doe je dat precies?
- Details:
Werk alles stap voor stap uit en geef details. Iets wat jij in gedachten hebt, maar niet opschrijft, kan de lezer niet zien. Dus geef veel details, zodat de lezer alles meekrijgt van wat jij denkt of weet. - Maak gebruik van zintuigen:
Wat zie je op dat moment? Wat voel je? Wat ruik je of proef je? En wat hoor je? Deze informatie kan je gebruiken om de lezer goed te laten inleven in het moment.
Maar let op! Ga niet bij alles wat je opschrijft in detail en zet niet elke keer alle zintuigen in. Dat wordt heel vermoeiend. Maar zorg ervoor dat je het af en toe toepast. Vooral bij persoonlijke verhalen die je deelt of voorbeelden die je geeft.
Gebruik voorbeelden om je boek meer body te geven
Voorbeelden zijn heel waardevol. Het zorgt voor herkenning bij de lezer en maakt dat de lezer zich kan inleven in een situatie. Als je kennis deelt, dan begrijpt een lezer misschien wel wat er staat, maar heeft hij/zij nog geen idee hoe dat er dan uitziet in de praktijk. Door voorbeelden te geven vanuit verschillende hoeken en perspectieven, kan je zorgen voor meer duidelijkheid. En dat zorgt dus direct voor meer body van jouw boek! Een win-win 🙂
Luister ook naar de aflevering van Schrijfwonder de Podcast over hoe je je tekst meer body geeft.
Geef een reactie