Heb jij weleens een boek gelezen waarbij je dacht: ja, dit sluit echt helemaal perfect aan bij wat ik op dit moment zoek of waar ik op dit moment aan toe ben? Dan is er een grote kans dat jij precies valt in de doelgroep die de auteur voor ogen had toen hij of zij begon met het schrijven van dit boek.
Maar hoe bepaal je die doelgroep eigenlijk? Hoe maak je de doelgroep specifiek? Dat leg ik je hieronder uit!
Waarom is het kennen van de doelgroep belangrijk?
Als je de doelgroep voor jouw boek kent, kan je zorgen dat het verhaal goed aansluit bij de lezer. De kenmerken van deze doelgroep helpen jou dus bij het schrijven van jouw boek. Door deze kenmerken te kennen voordat je begint met schrijven, weet je hoe je ze straks kan inzetten tijdens het schrijfproces, maar ook later tijdens de marketing voor jouw boek.
In de online schrijfcursussen leer je alles over het bepalen van jouw doelgroep!
Welke kenmerken heeft jouw doelgroep?
Er zijn een aantal categorieën van kenmerken die door veel mensen worden gebruikt bij het bepalen van de doelgroep. We lopen deze categorieën hieronder één voor één door.
De geografische eigenschappen van de doelgroep van jouw boek
De geografische kenmerken van de doelgroep hebben alles te maken met locaties. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald werelddeel, land of een stad. Je kan het zelfs inzoomen op een wijk of een straat. Schrijf jij een boek over leuke uitjes in Amsterdam? Dan is de doelgroep misschien wel mensen die buiten Amsterdam wonen en een dagje naar de grote stad gaan. Jouw boek gebruiken ze dan ter inspiratie. Mensen die in Amsterdam wonen zullen waarschijnlijk niet in jouw doelgroep passen. Zij kennen de stad al!
De demografische kenmerken van de doelgroep
Wat is het geslacht van de doelgroep? Hoe oud zijn de lezers? In welke levensfase zit de doelgroep? Dat zijn vragen die je jezelf stelt als je nadenkt over de demografische kenmerken van de doelgroep. Stel je schrijft een boek over hoe het werkt als je net bent afgestudeerd en gaat werken. Dan richt je je waarschijnlijk op jonge mensen die net van hun studie af komen. Hier kan je een leeftijd aan koppelen. En misschien wil je in het boek wel focussen op vrouwen en hoe zij een goede baan kunnen vinden. Dan schrijf je dat ook op over jouw doelgroep!
De sociaaleconomische kenmerken van de doelgroep
Bij de sociaaleconomische kenmerken van de doelgroep kun je denken aan bepaalde beroepsgroepen, een woonsituatie of een klasse. Schrijf je een managementboek? Dan richt je je vaak tot mensen met een hogere functie. Mensen met een hogere functie hebben vaak een hoger salaris en vallen waarschijnlijk in een hogere klasse dan mensen met een lagere functie. Schrijf je een roman een heeft de hoofdpersoon een bepaald beroep? Dan kan je anderen in dit beroep ook aanspreken door de kenmerken goed te verwerken in jouw verhaal.
De psychografische kenmerken
De psychografische kenmerken zijn de echte persoonskenmerken. Dit gaat over hoe de doelgroep is als persoon. Is jouw doelgroep ambitieus? Zijn het dromers? Zit de ideale lezer in een bepaalde situatie?
Het gedrag van de doelgroep van jouw boek
Wat doet de doelgroep wel? En wat doet de doelgroep juist niet? Stel je schrijft een boek over het waarmaken van je dromen. Wat doet de doelgroep dan op dit gebied? Het kan zijn dat de doelgroep heel erg veel bezig is met doelen stellen en dromen najagen, maar dat het toch steeds net niet lukt. Of je schrijft juist over hoe je überhaupt nadenkt over je dromen en je doelen, voor de mensen die hier helemaal niks mee doen en dus geen idee hebben hoe ze het moeten aanpakken. Door dus goed te kijken naar het gedrag van de doelgroep, kan je hier in jouw verhaal rekening mee houden.
Kernwoorden
Schrijf voor alle categorieën een aantal kernwoorden op die jou helpen bij het schrijven en promoten van jouw boek. Door deze kernwoorden mee te nemen, spreek je de ideale lezer een en zorg je voor een goede marketing voor jouw boek!
Luister ook naar aflevering 18 van Schrijfwonder de Podcast: Bepaal de doelgroep (en dus de ideale lezer) van jouw boek voor meer informatie over de doelgroep!
Geef een reactie